Ombygging av buldrerommet
- Logg på for å skrive kommentarer
Var innom buldrerommet i går etter å ha vært bortreist en uke. Der ble jeg møtt av at deler av veggen er under ombygging. Dvs platene på øvre del av veggen innerst til venstre var fjernet, og vinkelen på reisverket var endret. I den forbindelse har jeg et par kommentarer.
1) Reisverket slik som det står nå er farlig! Det er festet med noen få tynne treskruer. Det er sikkert midlertidig, men det må IKKE stå slik uten at det er merket på noe vis. Faktisk bør det ikke stå slik selv om det var merket. Jeg vil tro at klubben har et ansvar hvis en som faller inn i det får det i hodet.
2) Er denne ombygging diskutert i miljøet? Jeg ser ihvertfall for meg at løsningen Eirik skisserer et annet sted med å heve taket 1/2m er mye bedre enn å øke vinkelen på denne veggen.
3) En slik ombygging bør gjøres på dugnad over en til to dager. Nå er en del av buldrerommet utilgjengelig over en litt lengre periode. Det er dumt når kapasiteten allerede er noe sprengt.
Jeg foreslår derfor at vi tar et møte i dag eller i morgen hvor vi diskuterer hvordan veggen skal se ut. Etter at vi er blitt enig om det tegner vi veggen og reisverket. Så kjøper vi inn nødvendig materiale (hvis vinkelen på veggen innerst til venstre skal økes MÅ reisverket utvides noe). En ombygging av veggen må nemlig planlegges først, både mhp nedetid av vegg og framtidig sikkerhet.
Ellers har jeg ikke noe imot at veggen bygges om. Jeg stiller selvsagt på dugnad (med verktøy) for å hjelpe til med ombyggingen. I denne uken kan jeg jobbe delvis i dag (onsdag), torsdag og fredag etter jobb, samt lørdag og søndag. Hvis vi er et par stykker med skikkelig utstyr på lørdag får vi gjort mye.
Jeg er enig her med Trond.
Stiller også opp på dugnad de dagan jeg kan. Støtter ombygging av buldrerommet. En buldrer her om dagen minte også på at det er synd hvis hjørnet som stikker ut mellom takoverhengen og brattveggen forsvinner, det er mye brukt.
Men jeg synes nye ideer er bestandig bra! Det var en gledelig overraskelse å finne rockrings og "ny" fingerbrett oppe ved buldrerommet.
Btw. en bordvifte å kjøle ned fingran er et must.
-Laura
For å svare på spørsmål 2: Ja, ombyggingen er diskutert. Det skjedde under en lunch på universitetet i forrige uke(med en god del buldrere tilstede). Tanken er vel å bygge om på motstående vegg også, slik at begge veggene blir bedre(og ikke for nær hverandre).
Jeg synes det er en god idé.
Siden jeg ikke er i byen for tiden kan jeg ikke komme på noe møte i nær fremtid, men ønsker gjerne å bidra. Kan se om jeg får tid til å lage skisser til noen av ideene mine i løpet av morgendagen (og publisere dem). Kanskje noe kan være til inspirasjon eller hjelp...
Jeg synes ikke en lunch i kantina på universitetet er riktig forum for å avgjøre hvordan buldrerommet skal se ut. Til det er det alt for mange som ikke er der. Forøvrig er jeg fortsatt enig i at ombygging er en fin plan.
Siden ombygginen allerede er i gang ser jeg ikke noen grunn til å diskutere hvr et eventuelt komitemøte burde ha vært. Syns det er bedre å applaudere vår nye driftsansvarlig, Petter, for en flott innsats i buldrerommet.
At rommet blir ommøblert litt kan vel ikke være noe annet enn positivt.
Enig i at ombyggingen ikke bør bli bestemt av et komite møte. Resultatet av et slik møte ville temmelig sikkert bli at rommet hadde blitt bedre tilpasset klatrere som allerede har gode tilbud i de to klatrehallene vi har i Tromsø.
Arealet i buldrerommet er rett og slett ikke stort nok til å lage nok interessante buldre både til dem som buldrer hardt og til dem som buldrer lett. Derfor bør de som ikke allerede har et godt tilbud prioriteres; nemlig de som buldrer hardt.
Det er typisk at når noen gjør noe for å forbedre trenings tilbudet for de som tar i og ikke bare kose klatrer, så begynner folk å syte og klage.
Hvordan kan buldrerommet bli best mulig? Jeg er rimelig sikker på at man aldri vil oppnå enighet om det spørsmålet. Særlig siden rommet er så lite at man ikke kan unngå interessekonflikter mellom nybegynnere og viderekommende. Man kan diskutere opp og ned på forumet, arrangere allmøter og årsmøter. Det man oppnår er byråkrati og at ingenting blir gjort.
Jeg tror det som trengs er en Boss. Som er gira og får ting gjort. Som kan skjære igjennom og si at slik blir det. Jeg er ihvertfall villig til å ofre min stemme i demokratiet for å få et buldrerom som oppdateres oftere enn før. Og jeg er sikker på at vår nye hallansvarlig vil være lydhør for nye ideer og innspill.
Når det gjelder dagens ombygging, så har det kommet meg for øret at de planene kan bli forkludret av en bærende konstruksjon bak østveggen, som ikke alle har vært klar over. I så fall må vi finne en alternativ løsning, for det trengs forandring i buldrerommet.
Dette ble diskutert på buldrerommet også, ved flere anledninger faktisk. De som ikke har fått dette med seg er vel de mindre aktive buldrerne...
And harde/lette buldre så tror jeg at jeg må oppklare litt. Det er fullt mulig å ha stor variasjon av vanskelighetsgrader i buldrerommet, og jeg tror ikke noen mener at man må ha klart en viss vanskelighetsgrad før man setter sin fot der inne. Folk som har 6A som langtidsprosjekt har mer enn nok å gjøre i buldrerommet, til og med smålubne trøndere som ikke kan ta sit-start har klart å gjøre ett problem eller to der inne.
Men to grupper vil uansett være ett problem, barn og nybegynnere. Disse trenger så store tak og så liten avstand mellom takene at det vil komme i konflikt med andre buldre.
Hva med å tenke litt alternativt? Hvorfor ikke spørre eierne av hallen om å gjøre (de lite brukte) squashbanene om til klatreområde? Et slikt alternativ ville gi plass til både nytt og større buldreområde samt utvidet areal for de som foretrekker å klatre med tau.
Forøvrig mener jeg styret er overraskende fraværende i denne diskusjonen. Det burde de ikke være, all den tid beslutningen om hvordan buldrerommet blir gjort på et uformelt lunsjmøte på universitetet. Dårlig organisasjonskultur kalles det.
Det er i innlegget over ytret et betimelig ønske om at styret skal bidra i diskusjonen om utvidelse/nyanskaffelse av buldrerom.
En time før Rune N. skrev sitt innlegg var det styremøte og styret fant det fornuftig å vente med å kommentere trådene til etter møtet slik at alle i styret kunne stå bak det som nå blir skrevet.
Styret er bundet av årsmøtet (klubbens øverste organ). Årsmøtet vedtok at det skal jobbes konkret for at en, sitat:"klatrehall som dekker behovet for all inneklatring i Tromsø" kan stå ferdig innen 2012. Med andre ord et anlegg for både buldring og tauklatring. (Referat ligger på disse sidene under Om klubben -> Papir)
Av denne grunn ønsker styret primært at hvis buldrekapasiteten skal utvides, så bør dette skje i tennishallen. Styret har på bakgrunn av den økte aktiviteten og diskusjonene her på forumet tatt kontakt med tennisklubben for å få avholdt et møte med dem der vi kan se på muligheter for å utvide det eksisterende buldrerommet. Eskil fra styret og Petter (nytilsatt driftsansvarlig for klatrehallen) stiller fra TKK.
Når dette er sagt ønsker styret velkommen konkrete initiativ til nye midlertidige lokaler til buldring utenfor tennishallen. Vi vil gjerne lytte til konkrete forslag, men dersom dette skal gjøres i klubbens regi er det en såpass stor beslutning (Månedlig leie, investering i klatretak og materialer til vegg, organisering av betaling etc.) at vedtak må fattes av årsmøtet.
Neste årsmøte finner sted i februar 2010. Hvis det kommer inn meget gode forslag kan styret også innkalle til et ekstraordinært årsmøte på 1 måneds varsel for å fatte et vedtak.
Til slutt er det også bemerket i de to trådene om buldrerommet at det vedtatte infomøtet om framgang i arbeidet med ny klatrehall ikke har blitt holdt. Som en del av den gruppa som har jobbet med dette kan jeg bare beklage og ta selvkritikk på dette. Men nå blir det sving på sakene:
Et slikt møte blir nemlig avholdt på Flyt mandag 2. november og dette kan også sees som starten på klubbkveldene dette vinterhalvåret (som de skarpeste hjernene nå kanskje har gjettet, skal disse holdes første mandag i hver måned :)
For styret
Eskil Selvåg
PS. For egen regning vil jeg legge til at det er utrolig moro at det er blitt så stort engasjement om utvidelse av buldrerom og at debatten her på sidene er eksemplarisk konstruktiv og stort sett uten anonyme sleivspark. Bra!
Skjer masse positivt i klubben for tiden, og engasjementet er upåklagelig.. ihvertfall interessen rundt buldringen.
Det gjøres, og har alltid blitt gjort masse i god dugnadsånd for at klubben skal være en bra plattform for klatringen her nord.
En liten sak vil jeg imidlertid nevne ang. buldrerommet. Det har i perioder vært så skittent og rotete, med vannvittig mye kalksøl, rusk og rask, tomflasker, blader, embalasje til kalk og annet, og gjenglemt utstyr at det må virke frastøtende på folk som ikke primært har fokus opp i høyden på nye buldreproblemer.
Mitt poeng er at tennisklubben ikke kan forventes å være positiv til utvidelse av noe som for dem kan fremstå som, periodevis, en svinesti. Det er lett for dedikerte buldrere å overse rotet, spesielt med masse folk i rommet, men det hender at besøkende til hallen tar en titt inn der, også folk som er knyttet til tennismiljøet, til og med styremedlemer i TTk, de kan få ett negativt inntrykk.
Dette er ikke ett nytt problem, Gode gamle Christoffer Brodersen tok med jevne mellomrom frem støvsugeren og gjorde rent i buldrerommet, og det finnes andre som på eget initiativ har gjort det samme.
Personalet i hallen, hvis det er de som skal gjøre rent der, kan ikke forventes å skulle måtte bruke spade på skitt og rask før de kan støvsuge. En oppfordring til å holde orden, og kansje en kost og et støvbrett slik at folk som snur kalkposen opp ned kan fjerne det verste, sammen med økt ansvarsfølelse for å ta med ut av rommet det man tar med inn dit kan kanskje hjelpe.