Årsberetning for Tromsø klatreklubb 2006

Styremedlem Arild Øvrum
Styremedlem Øystein Andresen til sommeren 2006
Styremedlem Ole Andreas Jenssen

2. Medlemsblad og hjemmeside.

Det kom ut ett Stein&Stegjern. Bladet er avhengig av en entusiastisk redaktør, som dessverre reiste fra Tromsø sist sommer. Takk til Øystein Andresen for arbeidet med bladet! Dersom en entusiastisk redaktør kunne tenke seg å overta, er han hjertelig velkommen. Stein Tronstad har vært redaktør for våre hjemmesider, takk til deg! I høst startet arbeidet med å få våre hjemmesider oppdatert. Ei gruppe jobber med dette, og vi håper den er klar rundt årsmøtet. Vi satser på at bruken av hjemmesiden går opp, da dette er den viktigste diskusjons- og informasjonskanalen vår.

3. Kurs.

Klubben gjennomførte 6 nybegynnerkurs i løpet av året som gikk. Kursene ble utvidet fra januar 2006, fra fire til åtte timer, kursdagene ble flyttet fra mandag til lørdag og søndag formiddag og kurset har blitt dyrere, fra omtrent 400 kr til 750 kr. Tilbakemeldingen fra instruktørene som har vært med på å gjennomføre kurs etter den nye kursmalen er udelt positive med tanke på kursdeltagernes ferdighet i forkant av Bratt kort-prøven.

Klubben gjennomførte et instruktørkurs inne på høsten 2006. Stein Tronstad hadde hovedansvaret for kurset, hvor åtte nye instruktører fra både Tkk, Ibestad fjellsportklubb og Midt-Troms tindegruppe ble utdannet. Klubben har nå mange instruktører for inneklatring.

Bratt kort: 709 til sammen, 102 i år.

4. Aktiviteter i hallen.

Det har vært stor aktivitet i hallen også i år.

Storbyarbeidet:
Vi har i år utdannet 3 instruktører innenfor utekontakten. I løpet av de årene som har gått siden dette tilbudet startet opp, har vi utdannet 10. Ungdom fra utekontakten gjør en kjempejobb for klubben med å drive juniorklatring onsdager og familieklatring og fargerik klatring på lørdager. Tirsdagsklatringen har hatt stort oppmøte, og vi har et godt samarbeid med utekontakten og UPA.

Fargerik klatring på lørdager var godt besøkt vinterhalvåret i fjor. I høst har det vært færre. Det er et utfordrende arbeid. Vi har hatt avspark med en ungdomsklasse på voksenopplæringen.

Storbyarbeidet er viktig for samarbeidet med det øvrige idrettsmiljøet i Tromsø.

På torsdagene er det klatring for funksjonshemmede. Det er en entusiastisk gruppe med Sjur Nesheim i spissen. Det ble arrangert en kjempevellykket landssamling i Ersfjorden ei helg i vår. De har profilert Tromsø klatreklubb på en flott måte i media.

Øvrige aktiviteter i hallen:
På mandager har det i år vært fokus på dame- og medlemsklatring. Det er også en stor buldredag. Vi er glad for å ha fått kursene bort fra mandagene. Nå er mandagene blitt en dag vi treffer mange i hallen og på buldrerommet. Margrete Allern Brose har hatt ansvar for å trekke i gang dette, og Marianne Viberg er nå fast tilstede mandager for å være klatrepartner om noen skulle trenge det.

Onsdager er det barne- og ungdomsklatring med instruktører, fra klokka 16 18. Instruktørene har lært opp både foreldre og barn.

Torsdagsgruppa har bestått av en gjeng treningsglade ungdommer som har som målsetning Polarcup. En gruppe hvor det legges vekt på treningsglede med ønske om å bli bedre klatrere gjennom litt systematisk trening. Trener våren 2006: Stian Olsen. Torsdagsgruppa fortsatte høsten 2006 med Arild Øvrum som leder/trener. Eirik B. Olsen og Birgit Nesheim er svært gode bidragsytere i denne gruppen, og Eirik har tatt med seg mange gode treningstips fra landslagssamlinger sammen med både det norske og det svenske landslaget. Høsten 2006 ble det jobbet med mulighet for å utvide treningsgruppen og se på muligheter for flere treningsgrupper. Klatreklubben opplever stor interesse for organisert klatring og organiserte tilbud i hallen.

Lørdag er det som før familieklatring. Torgeir Esaiassen har hatt ansvar for organiseringen av dette. Mange instruktører har lagt ned en stor gratisinnsats i dette. Det er mange som kommer i kontakt med klubben via familieklatringa, og mange melder seg inn.

Vinterstid ligger det en jevn kalk- og svetteflyt i buldrerommet, med jevne stønn og seiersrop.

5. Veggen.

Veggen har i høst blitt utbygd med nytt overheng. Mange deltok, og det var mye arbeid.
Det har vært skudd mange ruter i løpet av året, men vi har et stort potensiale på å få dette bedre organisert, og på å gjøre veggen mer attraktiv.

6. Samlinger.

• 1. maihelga: Strålende vær, rundt 20 klatrere samlet i Grøtfjord
  • Pinsesamling i Lofoten. En vellykket samling med deltakere fra Bodø, Narvik og MTTG.
  • St. Hans-helga trosset 12 klatrere labert vær og møttes på Brensholmen til midtsommersklatring.
  • Jentesamlinga i august hadde flott vær. 18 jenter fra Tromsø, Setermoen og Finnsnes hadde ei meget vellykket samling i Grøtfjorden med masse god klatring. Litt selvskryt: på landsbasis er TKK kjent for å være en bra jenteklubb!
  • Vi hadde også ei buldresamling i Småbakkan. Her var været dårlig, men tre svært iherdige buldrere troppet likevel opp. Bra!

7. Konkurranser.

TKK arrangerte den første konkurransen i Polarcup i januar. Et vellykket arrangement hvor vi også hentet inn mange topp-plasseringer. Pondusklassen vant paret Berg/Nesheim. Sammenlagt Polarcup: Her hadde Tromsø klatreklubb flotte plasseringer med Silje Småbrekke, Selma Skov Høye og Birgit Småbrekke i jenter junior. Birgit B. Nesheim tok 2. plass i damer senior, og i herrer senior tok TKK liten storeslem igjen med Eirik B Olsen, Torgeir Esaiassen og Stian Olsen.

Som tidligere år høster TKK medaljer i norgescup, NM og nordiske mesterskap. Dette har plassert Tromsø klatreklubb for alvor på kartet innen konkurranseklatring i Norden.

Mathilde Sundquist fikk sølv i yngste junior jenter i NM. Birgit B. N. har fått sølv i NM eldre junior og sølv i NM buldring senior. Videre har hun hentet hjem en flott bronse i juniornordisk. Hun fikk også bronse sammenlagt i norgescupen for juniorer forrige sesong, og hun i høst vant hun den første norgescupen.

Eirik B.O. har vunnet Norgescupen og NM for junior. I norgescupen sist høst deltok har i seniorklassen, og kom på 3. plass. Han fikk sølv i juniornordisk. Eirik tok i 2006 steget også videre til deltagelse i EYC og junior VM her også med svært anerkjente plasseringer. Blant annet har han to ganger vært i finale i EYC, og sammenlagt endte han opp på en fin 15.plass. Eirik ble i år også tildelt Troms fylkeskommunes idrettsstipend for sin innsats i konkurranser i inn- og utland.

Se også vedlegget til årsmeldinga .

8. Uteaktiviteter.

Aktiviteten har vært stor ute blant buldrerne. En milepæl at Espen Samuelsen har gått Reisen til julestjernen (7C+). Vi vedlegger liste over de beste bulderne.

Det har ikke vært særlig stor aktivitet på skruing ute denne sesongen, men et gammelt prosjekt på tungebåndet, Liftarens guide til galaksen (8+), ble endelig gått av Eirik. Godt å se at konkurranseklatrerne våre gjør seg skikkelig bemerket også ute; Birgit har bl.a. gått Sjamanen (8-) og Eirik har gått Fidel (9-) sist sommer.

Blåmannen er i år også besøkt av flere klatrelag.
Klubben fikk forslag om å kjøpe inn en portaledge. Denne vil være tilgjengelig i år for utleie til medlemmer i klatreklubben.
Klatreføreren er snart klar for utgivelse. Vi ser med glede fram til å ha skikkelig fører for all den flotte uteklatringen som Tromsø kan tilby.

Se også vedlegget til årsmeldinga.

9. Hollenderhytta.

Hytta har vært godt besøkt sommeren 2006, spesielt i august og september var det veldig flotte dager i solveggen oppe på hytta. Hytta blir tatt godt vare på av alle som er på besøk. Helikoptergutta på Bardufoss har vært behjelpelig med å fly opp ved til vinteren 06/07.
Baugen var godt besøkt og det ble klatret og repetert mange av de flotte legendariske rutene.
Ersfjord traversen fikk i løpet av høst dagene 2006 mange besøkende. Fullverdig rapport for aktivitetene oppe på hytta får man bare ved å ta en titt i vår hyttebok.

10. Norges klatreforbund

TKK har gjennom året hatt to styrerepresentanter i NKF, Stein Tronstad og Iver Martens. Forbundet støtter flere av våre prosjekter, og er en viktig samarbeidspartner.

11. Verbalklatring.

Det har vært mange fine klubbkvelder på Flyt. Første onsdag i (nesten) hver måned møtes vi for verbal klatring med film og lysbilder.

Det ble arrangert historiekveld på Driv i oktober. Harald Dag Jølle holdt et historisk foredrag med lysbilder. Ben Johnsen ble intervjuet av Stein Tronstad om klatringa i Ben Johnsens tid i Tromsø. Vi fikk se mange interessante lysbilder. Det ble en hyggelig kveld med stort oppmøte og mange spørsmål fra salen.

Årsfesten var i år som i fjor på Løkta. Flott fest med storm i kastene på tur ut til Løkta. Fantastisk suppe, artige prisutdelinger og dans til langt på natt. Bra arrangement.

12. Utstyr.

Det ble sist år kjøpt inn mange nye sko. Klubben har investert i utleiesko med forsterket såle i front. Tilbakemeldingene fra brukerne har vært at skoene er gode. Videre er det kjøpt inn klatretak, seler, slynger og bolter til nye ruter ute. Vi har fortsatt en del svinn, og håper bedre rutiner og grundig merking vil gjøre noe med dette.

13. Økonomi.

Vi er fortsatt en klatreklubb med spesielt store husleieutgifter i forhold til sammenlignbare klubber. Storbyarbeidet og økt aktivitet inne i hallen gjør at vi også i år har overskudd. I 2006 har vi 245 registrerte medlemmer. Det er en god framgang siden 2005, og vi har aldri hatt så mange medlemmer før. Det er fortsatt et potensial for å få flere. Mange klatrere er innom hallen uten å være registrerte medlemmer. Vi vil i løpet av kort øke prisene på klatring noe, men alle priser på kort og alle medlemspriser vil være uforandret. Vi arbeider også mot bedre rutiner i forhold til medlemsmobilisering, og opplever at medlemskort og medlemsrabatter er gode virkemidler.