Årsmelding 2005

Styremedlem: Øystein Andresen
Styremedlem: Iver Martens

2. Medlemsbladet og hjemmesida

Stein og Stegjern har kommet ut med tre nummer i 2005. Øystein fortsetter som redaktør.
Hjemmesida er mye brukt til diskusjon, men styret kan fortsatt bli flinkere til å bruke nettet til å spre informasjon. Stein fortsetter som redaktør.

3. Kurs

Klubben gjennomførte 6 nybegynnerkurs i vårsemesteret og 9 i høstsemesteret. Det har vært stor pågang til kursene. Stor takk til Helene, Marius og Ole Andreas som har organisert kursvirksomheten på en utmerket måte.
Kari og Stian deltok på forbundets kurs i klubbutvikling over en helg i Oslo.

4. Aktiviteter i hallen

Det er stor aktivitet i hallen. Vi har i 2005 hatt følgende tiltak: "Klatring på dagtid'', "Klatring for alle'' og "Fargerik klatring''.

Klatring på dagtid:
Dette har vært et stille tilbud for dem som trenger litt skjermede forhold. Ungdomspsykiatrisk avdeling, UPA har brukt dette. Det er ikke mange som bruker dette, og flere har gått over på "Klatring for alle''. I 2006 har vi derfor slått sammen disse to tilbudene. Vi har likevel satt av tid til stille klatring om det er behov for det i forkant av "Klatring for alle'', men da uten instruktører fra oss. Personalet på UPA har tatt klatrekurs. Samarbeidet har vært meget bra. Åsgård har tidligere vært med, men ikke benyttet seg av tilbudet i høst.

Klatring for alle:
Vi har i løpet av året hatt klatring hver tirsdag bortsett fra jul og juli måned. Det har vært stort oppmøte hele året, og i høst har det nesten vært for mange. Vi har derfor ikke annonsert tilbudet de siste månedene, men konsentrert oss om de som allerede kjenner til tilbudet og bruker det. Utekontakten har loggført 114 forskjellige ansikter innom tirsdagsklatringa, hvorav 35 gutter og 79 jenter. Vi har samarbeidet tett med Utekontakten og Storby Tromsø. Vi har jevnlige møter og de stiller med voksne hver eneste tirsdag. For Utekontakten er klatrehallen blitt en viktig plass for å komme i kontakt med målgruppa. Vårt felles motto er at alle skal bli sett. Vi har holdt klatrekurs og gjennomført Bratt Kort-prøve for alle de som møter fast. De av ungdommene som har vært med lengst er nå instruktører for de andre. Stemningen på klatringen har vært mye roligere enn tidligere til tross for det store antallet klatrere.
Vi har to av årets kull under utdanning til viderekommende instruktører. De leder nå barne- og ungdomsklatringen på onsdagen for klubben. Instruktører rekruttert fra ``Klatring for alle'' har også ansvaret for familieklatringen og ``Fargerik klatring'' på lørdag. Så hva skulle klubben gjort uten disse?

Fargerik klatring:
I januar 2005 ble det startet opp ei gruppe for klatrere med minoritetsbakgrunn som har hatt fast treffetid hver lørdag hele året bortsett fra ferier. I samme tidsrommet har også hallen hatt vanlig åpningstid slik at deltakerne i gruppa kan bli kjent med andre klatrere. Gruppa har bestått av barn, unge, voksne og familier som gjennom deltakelsen har fått opplæring i klatring. Vi prøver også å kommunisere på norsk. I høst har vi jevnt over hatt 10-15 personer på denne gruppa. Ikke alle er innom hver gang, så gruppa er i realiteten større. Mange har eter hvert fått Bratt Kort. Kjønnsfordelinga har vært omtrent lik, og stemninga har vært meget god. Vi har i høst arrangert kick-off på formiddagstid, der folk fikk komme i skoletida. Her kom det bl.a. 30 personer fra Voksenopplæringen.
Vår måte å mobilisere på har vært å innlede samarbeid med Voksenopplæringen, Bymisjonen og InterInfo. Vi har besøkt 12 klasser på Voksenopplæringen og dessuten vært tilstede på deres informasjonsdag. Vi har videre sendt ut løpesedler til barn med minoritetsbakgrunn i barneskolen. Vår erfaring er at personlig mobilisering er det beste. Det tar tid, krever tålmodighet og mye arbeid, da klatring er en totalt ukjent sport for mange. Gruppa har klatret med instruktører hver lørdag ettermiddag fra 1630 og utover. Vi har måttet utvide åpningstiden som følge av stor interesse. Det har vært et svært givende prosjekt, fordi vi har sett resultater av arbeidet. Vi har blitt kjent med mange nye ansikter, og fått mye tilbake.

Øvrige aktiviteter i hallen:
Mandager har vært fast kurskveld og buldrekveld.
Onsdager har det vært barne- og ungdomsklatring med instruktører, fra 1600-1800. Instruktørene har lært opp både foreldre og barn.
Torsdagsgruppa trener seriøst videre. Stian Olsen holder styr på mange unge klatrere. Alle klatrerne i denne gruppa er jenter. De har et godt samhold, og møter trofast opp på treningene. Den siste delen av 2005 har de trent med tanke på å hevde seg i Polarcup som starter like over nyttår, og noen er kanskje i løpet av 2006 modne for å delta på NM eller i NC-konkurranser.
Torsdag er det også Klatring for funksjonshemmede, ledet av Sjur Nesheim. Antall deltakere ligger mellom 4 og 10, med en stabil kjerne med blinde voksne. De har vært ute på Korteidet (med NRK!), og 5 stykker deltok på en firedagers samling på Beitostølen i regi av forbundet. Det har vært arrangert flere pizzakvelder, og også et lysbildeforedrag for Blindeforbundet. Det jobbes med å arrangere ei samling i Troms.
Lørdag er det familieklatring. Det har vært godt besøkt, spesielt ved dårlig vær og med stor frivillig innsats fra instruktørene.

Ruteskruinga i hallen ble i høst organisert med et team på ti skruere som besørget to nye ruter hver uke. I tillegg har tirsdagsklatringa skrudd en del nye ruter. Tilbakemeldinga på ruteskruinga har vært udelt positiv.

Klubben takker alle instruktører som velvilligst har stilt opp.

5. Samlinger

Det ble arrangert ei vellykka isklatresamling hos Berg/Nesheim i Ura i Lyngen i mars. Et tjuetalls isklatrere storkoste seg i det strålende været.
Grøtfjordsamlinga i begynnelsen av mai kan knapt kalles samling da det bare var to overnattende klatrere i lavvo'en. Men dagen derpå var det til gjengjeld tett med klatrelag på nedrefeltet.
Pinsesamlinga i Lofoten ble arrangert i samarbeid med Bodø klatreklubb. De ublide værgudene satte en demper på klatringa, men ikke stemninga.
I juni arrangerte klubben en helgesamling på Brensholmen i samarbeid med Utekontakten/Storby Tromsø, med over tjue deltakere. Det var klatring, sang, musikk og grilling i nydelig midnattssol. Dett er kjempepopulært, og det er bare de som har benyttet seg mest av tirsdagsklatringa som får være med. Dette er en viktig motivasjonsfaktor for å få folk til å komme. For mange av disse ungdommene er dette den eneste gangen de kommer seg ut av byen.

6. Konkurranser

Klubben arrangerte et topptaustevne 21.mai, med nærmere femti deltakere fordelt på tre klasser.
Før årsfesten ble det arrangert en buldrekonkurranse i samarbeid med Kraft - på Kraft, med tredve gira (og noen festklare) buldrere i alle aldre.

7. Konkurranseresultater

Birgit og Eirik har vært med på landslaget i 2005, med treningshjelp av Christopher Brodersen - fram til han flytta fra byen. Dersom noen føler seg kallet til å trene våre svært flinke konkurranseklatrere, er det fint om de melder seg. Begge oppnådde andreplass sammenlagt i NC 04/05, etter jevnt besøk på pallen, og begge tok sølv i sin klasse i NM. Eirik ble dessuten Nordisk mester i november (!) og deltok også i European Youth Cup, med 23. plass som beste resultat.
Eirik og Birgit deltok på landslagssamling i Ceüse i sommer. Eirik deltok dessuten på to andre samlinger i høst.

8. Norges Klatreforbund

TKK har gjennom året hatt to styrerepresentanter i NKF, Christopher Brodersen og Stein Tronstad.
Forbundet er med på klatring for funksjonshemmede og støtter denne med å betale en liten del av klubbens husleieutgifter. Forbundet har også støttet prosjektet fargerik klatring med lønnsmidler til instruktørene.
Forbundet har dessuten støttet klubben med limbolter til redusert pris for utvikling av klatrefeltet på Brensholmen.

10. Utendørs

Det har vært høy aktivitet på alle sportsfeltene med etablering av et tjuetalls nye ruter både på kiler og bolter. På Brensholmen har det blitt satt opp flere lette limboltruter på firertallet, og gått en rekke lettere støtende kileruter. I Ersfjorden har det blitt pusset fram flere nye sektorer og etablert flere nye ruter på sjuer- og åttertallet. På Gullknausen har man tatt fatt på de resterende bratte linjene, hovedsakelig med klatring på åttetallet. I Småbakkan pusses det stadig fram nye problemer på både kjente og ukjente steiner.

Aktiviteten i Blåmannens nordvegg har vært større enn på mange år. Kulminasjonen var sveitserenes fribestigning av Arctandria, som satte Kvaløyaklatringa tilbake der den hører hjemme - på Europakartet. Bestigningen har blitt omtalt i flere internasjonale media.

11. Hytta

Hytta har også vært godt besøkt, men det har ikke blitt utført noe mer vedlikeholdsarbeid. Til sommeren er det på tide å shine opp hytta innvendig.

12. Verbalklatring

Klubbmøter:
Flyt er nå etablert som møteplass for klubbkveld den første onsdagen i måneden. Verbalklatring med rom for lysbilder og hjemmevideoer. Flyt har også vært åstedet for flere proffe lysbildeforedrag fra turer i inn- og utland, av både lokale og inviterte profiler.

Årsfest:
Det ble arrangert en åpen årsfest, også for ikke-medlemmer i klubben, på Løkta i desember. En tradisjon som bør opprettholdes.

13. Utstyr

Klubbens utstyr er i stor grad knyttet til klatreveggen på Grønnåsen. I løpet av 2005 er alle tauene skiftet ut, flere sko og seler er kjøpt inn samt taubremser og karabiner. I tillegg er flere av topptaufestene med bare en karabin eller feste ordnet slik at det nå er to på hvert snufeste.
Klubben mister imidlertid mye utstyr i hallen, alt fra fastmonterte slynger til seler og annet personlig utstyr. Fra styrets side virker det som manglende kontroll i resepsjonen er årsaken til mye av dette svinnet. For å bedre situasjonen har styret i 2005 laget en lettfattelig manual for resepsjonsvaktene om rutinene knyttet til klatreveggen. I dette inngår også et skjema for utleie av utstyr. Styrets inntrykk er at dette har bedret situasjonen noe, selv om resepsjonstjenesten kan bli bedre.
Videre kjøper klubben jevnlig inn nye tak til veggen og borebolter til opprusting og etablering av nye ruter på sportsfeltene på Kvaløya.

14. Økonomi

Store husleieutgifter medfører at vi må jobbe for å holde økonomien i god stand. Vi har et overskudd også i 2005, mye takket være klubbens satsing i forhold til handicap-prosjektet og til Storby-Tromsø. Våre unge medlemmer inngir også tilskudd fra forskjellig hold, mens medlemsmassen forøvrig dessverre har fått ned. Dette blir et satsingsområde for 2006, og vi har allerede begynt prosessen med at vi har medlemskort som skal forevises før en får tilgang på klatreklubbens priser.