Årsberetning for Tromsø Klatreklubb 2007

Styremedlem Ole Andreas Jenssen

Styremedlem Torgeir Esaiassen
2. Aktiviteter i hallen

På mandager har det i år vært dame- og medlemsklatring. Mandagene er også brukt til å utføre brattkort tester, noe somgjøres stort sett hver gang. Det begynte med at bare en person fra klubben var til stede på mandagene, men de siste mnd har det vært rullert mellom tre, og dette har fungert bra. Mandag er også den store buldredagen.

Tirsdag er dagen Klatring for alle inntar hallen. Klatring for alle er et samarbeid med Utekontakten og Storby Tromsø. Vi har hatt et fint år med mange klatreglade ungdommer. Til sammen har det vært 195 forskjellige ungdommer innom, med en overvekt av jenter. De mest erfarne er ansvarlige for klatringen sammen med en fra klubben.. Det har vært 40 tirsdager med organisert klatring og i tillegg en overnattingstur til Ersfjorden med klatring både inne og ute. I tillegg har tirsdagene hatt flittig besøk ungdommer fra UPA (ungdoms psykiarisk).

Onsdager er det barne- og ungdomsklatring med instruktører. Instruktørene har lært opp både foreldre og barn.

Torsdager er det en fast gjeng som stiller opp på Handicap-klatring. Dette er en entusiastisk gjeng som gjerne vil ha flere med seg.

Torsdagsgruppa har bestått av en gjeng treningsglade ungdommer som har som har hatt Polarcup eller Norgescup som målsetning. En gruppe hvor det legges vekt på treningsglede kombinert med et ønske om å bli en bedre klatrere gjennom systematisk trening. Jose Mallet var trener på våren og Eirik Birkelund Olsen på høsten, begge sammen med Michelle Pedersen. Målrettet treningsopplegg har gjort hver enkelt bedre, og noen begynner nå å bli så gode at de kan hevde seg i nasjonale konkurranser. Hvis klubben ønsker kan hallen fylles alle dager med barn og ungdom hvis vi kan tilby et organisert tilbud.

Lørdagsklatring har gått som normalt. Dette er et tilbud som det er jevnt stor interesse for. Det har siste året vært litt problemer med organiseringen av instruktører til lørdagene.
3. Uteaktiviteter

2007 har vært et år med mange fine bestigninger i Tromsø området og av Tromsø-klatrere ute på tur.

På sportsklatrerfronten har det blitt førstebesteget flere harde ruter siste året. DJ Calva etablerte en forlengelse av Akantus (8-/8) på Gullknausen. Eirik Birkelund Olsen gikk litt senere hele ruta i ett. Tromsø har dermed fått en 60 meter lang sportsklatrerute, Akantus Spinosus (8). Eirik har også førstebesteget El Dorado (9-) på Gullknausen og Larghissimo (8) på Vestre Svaet i Ersfjorden. Både Akantus Spinosus og Larghissimo ble gått onsight.

Tor Henrik Larsen, Marius Martenson og Joakim G. Eide har etablert en ny is/alpin rute i sør/øst veggen på Store Blåmann. Ruta har fått navnet Jubileumsruta TKK 30 år (3 taulengder, WI4). Åshild Tomasen, Trym A. Seland og Joakim G. Eide har etablert en ny islinje og en mixlinje nord for Skibotn. Navnene på rutene er henholdsvis Superlørdag (WI5+) og Rock & Ice (WI5+/M6). I forbindelse med Issamling i Midt-Troms gikk Åshild Tomasen flere nye ruter i Sørdalen. Videre ble det etablert ny mix-rute i Salangen av Sjur og Guy L’lacelle.

Nordveggen på Breitind er blitt besteget av Sjur og Marius Olsen.

Eirik Birkelund Olsen har i løpet av året gått en 9/9+ og et par ruter av grad 9 på kalkstein. I tillegg har han onsightet eller flashet fem ruter av grad 9-.

Patagonia har vært besøkt av flere Tromsø-klatrere. Joakim G. Eide har vært med på å repeterte A la recherche du temps perdu (ED+) perdu i godt vær, men varierende klatreforhold, samt gjort et forsøk på Exozet på Cerro Stanhardt. Trym Sæland gikk en lang klipperute, Rafael, i samme område. Sjur Nesheim har også vært i Sør-Amerika besteget Nordtårnet av Torres del Paine, og har også besteget Denali sammen med Tove Sørensen og Tore Albrigtsen. Trym Sæland har også vært med på en vinterbestigning av Suser gjennom Harryland i Trollveggen.

I sommer ble Arctandria repetert av Markus Haid og Hansjörg Auer, denne gangen i god stil. I tillegg har Anne Grete Nebell og Bjarte Bø gått en ny vinterrute på Blåmann. Ruta har fått navnet Frost (A3/M5).

Tromsø fikk i 2007 endelig en egen klatreføreren. Mårten Blixt har stått i spissen for å få utgitt en skikkelig fører som omfatter nesten all den flotte uteklatringen som Tromsø kan tilby.
4. Konkurranser

Polarcup ble arrangert i januar med over 30 deltakere. Tromsø KK tok de to første plassen i herrer senior med Eirik Birkelund Olsen og Torgeir Esaiassen. I damer senior stakk Birgit Nesheim av med seieren med Turid Hals Eilertsen på tredje. Selma Skov Høye og Silje Småbrekke ble henholdsvis nummer to og tre i jenter junior. Mange deltakere også i pondusklassen. Vi takker alle som hjalp til med arrangementet og deltakerne for strålende innsats! Godt samarbeid mellom klubbene er med på å forene klatrerne i Nord-Norge.

I forbindelse med jubileumshelga ble det arrangert buldrekonkurranse i hallen. Mange ivrige deltakere fra hele landet stilte opp for å prøve seg på nyskrudde kvalitetsbuldre. Gjennomføringen av konkurransen gikk på skinner, og premieutdelingen ble avholdt på festen seinere samme kveld.

Nasjonalt fikk Eirik sin første seier i Norges-cupens seniorklasse og Birgit sin første seier i juniorklassen. I NM stilte Eirik sammen med Torgeir Esaiassen. Torgeir gikk til finale og ble tilslutt nummer åtte. Eirik misset i kvaliken og gikk ikke til finale i seniorklassen. Han ble likevel nummer to totalt i Norges-Cupen for senior. I junior NM fikk Eirik tilslutt en andreplass etter superfinale. Birgit deltok på flere norgescuper og fikk fine plasseringer.

Eirik klatret jevnt bra i alle årets European Youth Series. Beste plasseringen ble en 7. plass og dårligst en 20. plass på de seks konkurransene han deltok. Eirik ble i 2007 rangert blant de 10 beste klatrerne i Europa i sin årsklasse. Han gikk i tillegg til finale i en internasjonal konkurranse i Serre Chevalier i Frankrike. Eirik var i 2007 også med på VM for senior. Etter en bra førstekvalik falt han av på førsteklippet i andrekvaliken. Han falt da ned til en 99. plass.
5. Handicapklatring

Prosjektet ”Klatring for funksjonshemmede” i regi av Norges idrettsforbund, Norges klatreforbund og TKK er videreført i en egen undergruppe av TKK. Gruppen har spesifikke behov som best ivaretas ved en egen organisering. Disse behov handler om felles utstyr for utesamlinger, egne instruktører ved inneklatring, og tilskudd til nasjonale samlinger og reiser. Torsdagsklatringen er som før åpen for alle. Instruktør har til nå vært lønnet inn, bl.a. ved støtte fra Blindeforbundet.

Våren 2007 deltok gruppen og TKK i en samling i Ersfjorden arrangert av Blindeforbundet. Samlingen ble behørig dekket i lokalpressen.

Gruppen har også vært på klatresamling på Beitostølen og i Spania.
6. Samlinger

* I mars var det samling i Ura. Her ble det klatret på is og kjørt på ski hele helga.
* 17. mai i Grøtfjorden
* Pinsesamling i Lofoten. En vellykket samling med deltakere fra hele Nord-Norge. Joakim G. Eide og Tor Henrik Larsen gikk Presten i regnvær og Eirik Birkelund Olsen førstebesteg Attaca con Tufa (9-/9) på Eggum.
* I juni var det Ressekall-samling i flott vær. Over 60 klatrere var innom i løpet av helga. Mange prøvde seg ute for første gangen. Bestigninger fra 5+ til 9- ble registrert. Bålkos med overnatting for den hardeste kjernen.
* Buldresamling ble avholdt i august i Småbakkan. Oppmøtet var bra med deltagelse fra Tromsø, indre Troms, Bodø og Oslo. Rundt 35 personer fant veien til buldrefeltet. Samlingen ble vellykket, selv om det kunne vært bedre oppmøte, da dette ble annonsert som en nasjonal samling. En ny årlig tradisjon er grunnlagt!
* Jentesamlinga ble denne gangen trukket innendørs i klatrehallen på grunn av våt stein. Dette påvirket også oppmøtet. Det var totalt 6 jenter som koste seg i veggen.

7. Klatrehallen

Hallen har hatt mange gode ruter i løpet av året, men vi har et stort potensial på å få organisert ruteskruingen bedre. Jevnlig utbytting av ruter og litt mer kontroll på bruk av farger og grader på ruter vil kunne gjøre veggen enda mer attraktiv.

Buldrerommet blir flittig brukt av byens klatrere. I forkant av klubbens 30 års jubileum ble det gjennomført dugnad, hvor ”tjukkas” ble utbedret, alle tak skrudd ned og vasket samt en generell rydding og heving av trivselstandarden. Solid dugnadsinnsats ble lagt ned her.

”Butikken” ved buldrerommet er blitt ryddet og flere hyller er montert. Samtidig er det påbegynt en hyllereol ved inngangsdør til buldrerommet. Det oppfordres til at brukere av buldrerommet blir flinkere til å holde lokalene ryddige og trivelige.

Klubben har også begynt å se på mulighetene for å få realisert at større og mer moderne klatreanlegg.
8. 30-års jubileum

Tromsø klatreklubb ble stiftet den 18. oktober 1977. 30 år med øksa gjennom hodet måtte derfor feires. På kvelden inviterte vi til storslagen jubileumsfest i Fløyahallen med langt over 100 feststemte klatrere fra hele landet. Da var allerede jubileumshelga godt i gang etter at det først var bilde/film kveld på fredag og jubileumsbuldring lørdag. Til jubileet ble det laget både T-skjorter og hettegensere som ble svært populær. Det er fortsatt mulighet til å få kjøpt T-skjorter! Det ble også laget jubileumsblad, se punkt 11. På festen ble Svein Smelvær utnevnt som klubbens tredje æresmedlem. Klubben har nådd voksen alder. Lokalet ble ikke rasert, og vi er velkommen tilbake. En stor takk til alle både i og utenfor klubben som bidro til at jubileet ble en stor suksess.
9. Hytta

Hytta ser ut til å ha hatt et godt besøk også i år. Snøen lå lenge i 2006, og det var snødekt anmarsj fra Grøtfjorden til langt utpå våren. Noe som ga hurtig oppstigning til hytta. En særdeles fin sommer ga særdeles fine klatreforhold på Baugen og omegn. Dette noe som ga hytta gode besøkstall og høyt forbruk av gass til kjøkkenbrenner. Klubbens medlemmer og ikke-medlemmer var ivrige i å bære opp ny gass fortløpende som det ble tomt. Samtidig er hyllene i gangen ryddet for mat utgått på dato. Hytta er i god stand, og noe vedlikehold er ikke blitt utført. For øvrig trenger den et strøk maling utvendig, og utedoen må tømmes. TKK- må ha Norges beste plasserte klatrehytte,- bruk den!
10. Kurs

Klubben gjennomførte ni nybegynnerkurs med omtrent 50 deltakere i løpet av året som gikk. Det er fortsatt både færre kurs og deltagere sammenlignet med årene før 2006, hvor vi fortsatt brukte den gamle kursmalen. Uansett, en positiv effekt, i tillegg til at kursdeltakerne kommer bedre rustet til Brattkort-prøven, er at instruktørene får jobbe med de som virkelig har lyst til å klatre og tilegne seg ny kunnskap.

Klubben gjennomførte et klatrekurs ute i sommer. Malen for 'Grunnkurs ute', utarbeidet av NKF, ble fulgt. Dette gav tre fornøyde deltagere godkjent første nivå på stigen til forbundet. Mesteparten av kurset ble unnagjort i området rundt hytta ved Baugen.
11. Utstyr

Klubben har kjøpet inn en portaledge. Denne er tilgjengelig for utleie til medlemmer av klatreklubben. I tillegg har klubben investert i utstyr og klatretak i forbindelse med driften av veggen. Klubben har også fått penger fra Tromsø Idrettsråd for innkjøp av Crash Pad-er til klubbens barne- og ungdomsgrupper.
12. Medlemsblad og hjemmeside

Stein & Stegjern har ikke kommet ut regelmessig i 2007. Etter at forrige redaktør reiste fra byen i 2006 har bladet ligget på is. I anledning klubbens 30-års jubileum har vi imidlertid gitt ut et spesialnummer i stort format med fargetrykk. Bladet er fylt med bilder og gode historier fra Tromsø-miljøet. Det er fortsatt mulig å få kjøpt jubileumsbladet. Stein Tronstad har vært redaktør for våre hjemmesider fram til i høst. Tusen takk til Stein for den innsatsen han har gjort i forhold til hjemmesidene over mange år! I høst ble klubbens nye hjemmesider tatt i bruk. De fungerer foreløpig ikke godt, og trenger en ytterligere oppgradering.
13. Verbalklatring

Det har vært mange fine klubbkvelder på Flyt med med både verbal klatring, film og lysbilder. Klubbkveldene har vært fast første onsdag i (nesten) hver måned. På klubbkveldene har det blant annet vært vist isklatring fra Banff, førstebestigning i Trollveggen og lokal buldring Vi hadde også et eget release party i forbindelse med utgivelsen av den nye føreren. Kveldene på Flyt har hatt godt oppmøte og stemningen har vært god. Klubbens medlemmer oppfordres til å bistå med bilder, film og historier til uformell fremføring.
14. Norges klatreforbund

TKK har i 2007 hatt to styrerepresentanter i NKF, Stein Tronstad og Iver Martens. Forbundet støtter flere av våre prosjekter, og er en viktig samarbeidspartner.
15. Økonomi

Vi satte oss som mål i fjor å øke antall medlemmer, da vi så et potensial. Prisene

ble noe endret og vi fremhevet fordelen ved å være medlem. Vi må ha gjort noe riktig for i 2007 har vi økt antall medlemskap med rundt 50 fra året før, til ca 300 medlemmer. Dette vil vi fortsatt arbeide med og vi har troen på et enda større potensial.

2007 var et aktivitetsår, noe som også gjenspeiler seg i økonomien. Vi har fremdeles

en meget høy husleie som krever sitt, men med den økte aktiviteten i hallen og storbyprosjekt har vi også kommet ut av 2007 med overskudd.

Som sagt har det vært mye i gjære dette året, vi har hatt store utgifter med 30-årsjubileet, hvor vi hadde som mål å komme i balanse økonomisk sett og med et godt planlagt budsjett kom vi i havn med et overskudd på ca 300 kr.

I forbindelse med Mårten Blixts utgivelse av klatreføreren over Kvaløya, ga vi han et

tilskudd på 35 000 kr. Boka fremhever klatresporten i sin helhet, noe som vi tror vil gagne klubben i lang tid framover. Vi har selvfølgelig også investert i div klatreutstyr som f.eks forbruksvaren tau.

Vi har også gått til anskaffelse av en Porta Ledge som er til utleie til klubbens medlemmer.

Vi vil fortsette å satse på de unge, blant annet ved å gi de som deltar på konkurranser utenfor Tromsø støtte til reise etter søknad, og til påmeldingskontigent. Vi har også gitt Eirik B. Olsen stipend til satsing internasjonalt. Dette kan kanskje føre til at flere av klubbens unge håpefulle vil dra ut og på den måten fremhever klubben både lokalt og nasjonalt, som igjen kan gi ringvirkninger i form av flere unge som vil teste ut klatresporten.

Leder Berit Berg sign.
Nestleder Arild Øvrum sign.
Kasserer Marianne Madsen Viberg sign.

Styremedlem Margrete Allern Brose sign.
Styremedlem Ole Morten Olsen sign.
Styremedlem Joakim Gaupset Eide sign.
Styremedlem Ole Andreas Jenssen sign.

Styremedlem Torgeir Esaiassen sign.